آیا میدانید چگونه میتوانید نظر منفیتان را نسبت به باشگاهی که رفتار مربیاش را دوست نداشتهاید بنویسید! یا خشکشویی که لباسهایتان را همچنان با لکه رب آبگوشت دیشب تحویلتان میدهد! یا اقامتگاهی که از نظافت اتاقهایش ناراضی بودهاید و یا فروشگاهی که اجناسش را به طور نامناسبی چیده و شما برای پیدا کردن مواد شویندهٔ متفاوت مجبور بودهاید یک دور کامل فروشگاه را بچرخید و همچنان از گوشه و کنار مارکهای جدید به چشمتان میخورده که در یک قفسه کنار هم نبودهاند.
شاید فکر کنید این که کار سختی نیست، در همان زمانی که آن تجربهٔ بد را داشتهام گوشی را برمیدارم و تا سرد نشدهام و همه چیز به طور کامل در خاطرم هست، اپلیکیشن بلد را باز میکنم و در قسمت نظرنویسی، شروع میکنم به نوشتن انتقاداتم از آن مکان. ما در این تصمیم با شما همراهیم اما پیشنهاد میکنیم ادامه متن را بخوانید تا صحیح و تأثیرگذار نظر منفیتان را بنویسید.
عادلانه نظر بدهید
ماشینتان را به تعمیرگاهی بردهاید که پس از تحویل همچنان ریپ میزند و میخواهید نظرتان را در اپلیکیشن بلد ثبت کنید. نظرتان راجع به لوازمی که تعمیرکار استفاده کرده است چیست؟ آیا متوجه نقصهای دیگر ماشین شده و آنها را به شما گوشزد کرده است؟ رفتار تعمیرکار چگونه بود؟ اگر این موارد به نظرتان خوب بوده، آنها را هم در کنار نظر منفیتان نسبت به کیفیت تعمیر ماشین بگویید. اگر بتوانید مجموعهای از نظرات مثبت و منفی را بنویسید، مطلب شما واقعیتر بنظر میرسد. اگر نظر شما منفی است سعی کنید با گفتن چند ویژگی مثبت نظرتان را متعادل کنید. اگر از نظر شما هیچ نکتهٔ مثبتی وجود ندارد، سعی کنید با گفتن چند پیشنهاد سازنده در مورد چگونگی بهبود خدمات، نظرتان را متعادل کنید.
نظرات باید واقعی باشند
وقتی میخواهید نظر منفی راجع به یک مکان بنویسید، در نظر داشته باشید، نظر شما باید بر اساس واقعیت باشد. کینه توزانه نباشد. سعی کنید از خودتان چیزی اضافه نکنید. نظرتان بر اساس مواردی باشد که درک کردهاید.
اغراق نکنید
«غذایش آنقدر بد بود که در تمام جهان رستوران به این بدی نمیتوان پیدا کرد. محیط و رفتار پرسنل افتضاح بود. اینجا بدترین مکان برای شام خوردن است.» اگر از خدمات جایی راضی نیستید، سعی کنید دلایل نارضایتیتان را واضح و با دلیل مشخص بنویسید. در بروز نارضایتیتان از جملات اغراق آمیز و کلی استفاده نکنید.
یک راست سر اصل مطلب بروید
وقتی میگوییم این باشگاه بد بود، یعنی مربی خوبی نداشته! اطلاعات مناسبی در مورد بیمه، تعطیلیها، سوانح احتمالی و جریمهٔ خرابی دستگاهها به شما نداده! پارکینگ نداشته! محیط شلوغ و نامناسبی داشته! برخورد پرسنل مودبانه نبوده! یا مسائل دیگر! بهتر است موضوع نارضایتیتان را واضح بگویید.
ناراحتیتان را بسط ندهید
«این فروشگاه همه چیزش بد بود. از قیمت و کیفیت اجناس گرفته تا چیدمان اقلام. تمام افرادی که از این فروشگاه خرید کنند حتما همین نظر را خواهند داشت.» اگر فروشگاهی رفتهاید که کیفیت و قیمت اجناس مناسب بوده اما شما از چیدمان آنجا ناراضی بودهاید و هنگام خرید گیج شدهاید و میخواهید نارضایتیتان را در اپلیکیشن بلد بنویسید. بهتر است نارضایتیتان را بگویید که هنگام خرید زمان زیادی را صرف پیدا کردن اقلام مورد نیاز کردهاید به این دلیل که اجناس برچسب قیمت و چیدمان مناسبی نداشتهاند، اما ناراحتیتان را به کیفیت اجناس و قیمت بسط ندهید.
راجع به نظری که میدهید مطمئن باشید.
اساس نظرتان را بر پایهٔ چیزی که مطمئن نیستید نگذارید. غذایی را سفارش دادهاید و از طعم آن ناراضی هستید، اگر نظرتان را اینگونه مینویسید که؛ “گوشت مرغ سفت بود، این رستوران از مواد اولیهٔ تازه استفاده نمیکند”، باید از صحت حرفی که میزنید مطمئن باشید. ممکن است نوع طبخ متفاوت دلیل نارضایتی شما باشد.
یک نفس عمیق بکشید
شما وقتی نظر منفی مینویسید که ناراضی باشید و تجربهٔ بدی داشته باشید. زمانی که ناراحتید ممکن است نظرات تندی بدهید که بعدا پشیمان شوید. ماشینتان را برای شستشوی کامل به کارواش بردهاید. هزینهٔ زیادی دادهاید که تمام قسمتهای خودرو تمیز شود. پس از یک ساعت انتظار هنوز شیشهها و بدنهٔ ماشین لک دارد و وسایل داخل ماشین به هم ریخته است. به محض آن که صورتحساب را برایتان میآورند وارد اپلیکیشن بلد میشوید و در قسمت نظرات «کارواش» با کلمات تند شروع به نوشتن میکنید. در حالی که خودتان میدانید بعضی چیزهایی که میگویید از روی عصبانیت است تا واقعیت. بهترین کار این است که یک روز صبر کنید، نظرتان را دوباره بررسی کنید و به اشتراک بگذارید.
به نظر من …
فراموش نکنید، چیزی که شما مینویسید «نظر و عقیدهٔ» شماست. بهتر است در ابتدای نظراتتان این جملهٔ مهم را بنویسید که «به نظر من….» مثلا «فضای اقامتگاه کوچک بود، به نظر من یک اتاق، برای تعداد 4 نفر مناسب نیست.» در برخی کشورها نوشتن نظرات منفی به صورت کلی و بر خلاف واقعیت میتواند جرم محسوب شود و نویسندهٔ مطلب بابت آن جریمه گردد.
فراموش نکنیم که نظرات مثبت و منفی ما درباره کسب و کارهای مختلف، میتواند باعث رونق و یا رکود آنها شود. پس حین نوشتن نظرمان باید دقت بیشتری داشته باشیم که در صورت مثبت بودن باعث تشویق پرسنل و درصورت منفی بودن، باعث اصلاح و پیشرفت آنها شود، نه از بین رفتن منبع درآمدشان. برای مطالعهٔ مطالب بیشتر در مورد نوشتن نظرات درست و مفید، میتوانید به اینجا سر بزنید.