چگونه نظر منفی‌مان درمورد يک مكان را در اپليكيشن بلد بنويسيم

0

آیا می‌­دانید چگونه می‌­توانید نظر منفی‌­تان را نسبت به باشگاهی که رفتار مربی‌­اش را دوست نداشته‌­اید بنویسید! یا خشکشویی که لباس‌­هایتان را همچنان با لکه­ رب آبگوشت دیشب تحویلتان می‌­دهد! یا اقامتگاهی که از نظافت اتاق‌­هایش ناراضی بوده‌­اید و یا فروشگاهی که اجناسش را به طور نامناسبی چیده و شما برای پیدا کردن مواد شوینده­‌ٔ متفاوت مجبور بوده­‌اید یک دور کامل فروشگاه را بچرخید و همچنان از گوشه و کنار مارک‌های جدید به چشمتان می‌­خورده که در یک قفسه کنار هم نبوده‌­اند.

شاید فکر کنید این که کار سختی نیست، در همان زمانی که آن تجربه­ٔ بد را داشته‌­ام گوشی­ را برمی‌دارم و تا سرد نشده­‌ام و همه چیز به طور کامل در خاطرم هست، اپلیکیشن بلد را باز می‌­کنم و در قسمت نظرنویسی، شروع می‌کنم به نوشتن انتقاداتم از آن مکان. ما در این تصمیم با شما همراهیم اما پیشنهاد می‌­کنیم ادامه­ متن را بخوانید تا صحیح و تأثیرگذار نظر منفی‌­تان را بنویسید.

 عادلانه نظر بدهید

ماشینتان را به تعمیرگاهی برده­‌اید که پس از تحویل همچنان ریپ می‌­زند و می­‌خواهید نظرتان را در اپلیکیشن بلد ثبت کنید. نظرتان راجع به لوازمی که تعمیرکار استفاده کرده است چیست؟ آیا متوجه نقص‌­های دیگر ماشین شده و آن­ها را به شما گوشزد کرده است؟ رفتار تعمیرکار چگونه بود؟ اگر این موارد به‌ نظرتان خوب بوده، آنها را هم در کنار نظر منفی‌­تان نسبت به کیفیت تعمیر ماشین بگویید. اگر بتوانید مجموعه‌­ای از نظرات مثبت و منفی‌­ را بنویسید، مطلب شما واقعی‌­تر بنظر می‌­رسد. اگر نظر شما منفی است سعی کنید با گفتن چند ویژگی مثبت نظرتان را متعادل کنید. اگر از نظر شما هیچ نکته­ٔ مثبتی وجود ندارد، سعی کنید با گفتن چند پیشنهاد سازنده در مورد چگونگی بهبود خدمات، نظرتان را متعادل کنید.

 نظرات باید واقعی باشند

وقتی می‌­خواهید نظر منفی راجع به یک مکان بنویسید، در نظر داشته باشید، نظر شما باید بر اساس واقعیت باشد. کینه توزانه نباشد. سعی کنید از خودتان چیزی اضافه نکنید. نظرتان بر اساس مواردی باشد که درک کرده‌­اید.

اغراق  نکنید

«غذایش آنقدر بد بود که در تمام جهان رستوران به این بدی نمی‌توان پیدا کرد. محیط و رفتار پرسنل افتضاح بود. اینجا بدترین مکان برای شام خوردن است.»  اگر از خدمات جایی راضی نیستید، سعی کنید دلایل نارضایتی‌­تان را واضح و با دلیل مشخص بنویسید. در بروز نارضایتی‌­تان از جملات اغراق آمیز و کلی استفاده نکنید.

 یک راست سر اصل مطلب بروید

وقتی می‌­گوییم این باشگاه بد بود، یعنی مربی خوبی نداشته! اطلاعات مناسبی در مورد بیمه، تعطیلی‌ها، سوانح احتمالی و جریمه­ٔ خرابی دستگاه‌­ها به شما نداده! پارکینگ نداشته! محیط شلوغ و نامناسبی داشته! برخورد پرسنل مودبانه نبوده! یا مسائل دیگر! بهتر است موضوع نارضایتی‌­تان را واضح بگویید.

 ناراحتی‌­تان را بسط ندهید

«این فروشگاه همه چیزش بد بود. از قیمت و کیفیت اجناس گرفته تا چیدمان اقلام. تمام افرادی که از این فروشگاه خرید کنند حتما همین نظر را خواهند داشت.» اگر فروشگاهی رفته‌­اید که کیفیت و قیمت اجناس مناسب بوده اما شما از چیدمان آنجا ناراضی بوده‌­اید و هنگام خرید گیج شده­‌ا‌‌ید و می‌­خواهید نارضایتی‌­تان را در اپلیکیشن بلد بنویسید. بهتر است نارضایتی‌­تان را بگویید که هنگام خرید زمان زیادی را صرف پیدا کردن اقلام مورد نیاز کرده‌­اید به این دلیل که اجناس برچسب قیمت و چیدمان مناسبی نداشته­‌اند، اما ناراحتی‌­تان را به کیفیت اجناس و قیمت بسط ندهید.

راجع به نظری که می‌­دهید مطمئن باشید.

اساس نظرتان را بر پایهٔ چیزی که مطمئن نیستید نگذارید. غذایی را سفارش داده­‌اید و از طعم آن ناراضی هستید، اگر نظرتان را اینگونه می‌­نویسید که؛ “گوشت مرغ سفت بود، این رستوران از مواد اولیه­ٔ تازه استفاده نمی‌کند”، باید از صحت حرفی که می‌­زنید مطمئن باشید. ممکن است نوع طبخ متفاوت دلیل نارضایتی شما باشد.

یک نفس عمیق بکشید

شما وقتی نظر منفی می‌­نویسید که ناراضی باشید و تجربه­ٔ بدی داشته باشید. زمانی که ناراحتید ممکن است نظرات تندی بدهید که بعدا پشیمان شوید. ماشین‌تان را برای شستشوی کامل به کارواش برده­‌ا‌‌ید. هزینه­ٔ زیادی داده‌­اید که تمام قسمت­‌های خودرو تمیز شود. پس از یک ساعت انتظار هنوز شیشه‌­ها و بدنه­ٔ ماشین لک دارد و وسایل داخل ماشین به هم ریخته است. به محض آن که صورتحساب را برایتان می‌­آورند وارد اپلیکیشن بلد می‌‌‌­شوید و در قسمت نظرات «کارواش» با کلمات تند شروع به نوشتن می‌­کنید. در حالی که خودتان می‌­دانید بعضی چیزهایی که می‌­گویید از روی عصبانیت است تا واقعیت. بهترین کار این است که یک روز صبر کنید، نظرتان را دوباره بررسی کنید و به اشتراک بگذارید.

 به نظر من …

فراموش نکنید، چیزی که شما می‌­نویسید «نظر و عقیدهٔ»­ شماست. بهتر است در ابتدای نظراتتان این جمله­ٔ مهم را بنویسید که «به نظر من….» مثلا «فضای اقامتگاه کوچک بود، به نظر من یک اتاق، برای تعداد 4 نفر مناسب نیست.» در برخی کشورها نوشتن نظرات منفی به صورت کلی و بر خلاف واقعیت می‌تواند جرم محسوب شود و نویسندهٔ مطلب بابت آن جریمه گردد.

فراموش نکنیم که نظرات مثبت و منفی ما درباره کسب و کارهای مختلف، می‌تواند باعث رونق و یا رکود آنها شود. پس حین نوشتن نظرمان باید دقت بیشتری داشته باشیم که در صورت مثبت بودن باعث تشویق پرسنل و درصورت منفی بودن، باعث اصلاح و پیشرفت آنها شود، نه از بین رفتن منبع درآمدشان. برای مطالعهٔ مطالب بیشتر در مورد نوشتن نظرات درست و مفید، می‌توانید به اینجا سر بزنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.