لیست پایگاههای سلامت اجتماعی تهران
لیست پایگاههای سلامت اجتماعی تهران
ایده تشکیل پایگاه سلامت اجتماعی از تجربه بعضی همیاران سازمانهای مختلف در برخورد با مشکلات مردم محلهها در برخی استانها شکل گرفت. پس از آن مراکزی برای مددکاری و خدمترسانی به مردم در محلههای موردنظر شروع به کار کرد. مراکزی که در کنار مددکاری، آموزش دادن به مردم را نیز آغاز کردند. پس از آن با همفکری مسئولان و همیاران این مراکز، اساسنامهای برای آن نوشته و تدوین شد تا این تجربه بتواند در مناطق دیگر کشور هم مورد استفاده قرار گیرد. تعریف سلامت اجتماعی در اساسنامه سازمان بهداشت جهانی فقط تامین سلامت جسمی افراد نیست، بلکه تامین آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی مردم، سلامت اجتماعی نامیده شده است. در واقع پایگاه سلامت اجتماعی را نمیتوان در محلی اداری خلاصه کرد. این پایگاهها مراکزی برای حضور اجتماعی مردم و ملاقات آنها با یکدیگر است. همچنین جایی برای تبادل نظر و گفتوگوی اهل محل درباره مشکلات محلی و برنامهریزی برای رفع آنها است. جذب داوطلب از راههای مختلفی مانند شناسایی افراد مراجعهکننده به پایگاه، فراخوان، معتمدان محلی و موارد دیگر انجام میشود. سپس برای داوطلبان پرونده تشکیل میشود و کارت شناسایی آنها صادر میشود. مشخص کردن خانوادههای زیر پوشش داوطلب قدم بعدی پایگاه در این مسیر است. اینکه مردم میتوانند در ساعتهایی در پایگاه سلامت اجتماعی در کنار هم جمع شوند و گفتوگو کنند، آغازی برای رفع مسائل و مشکلات بعدی است. در بسیاری از پایگاههای سلامت اجتماعی از روشهای خلاقانهای برای طرح مشکل استفاده میشود تا پس از آن بتوان برای رفع آنها برنامهریزی و اقدام کرد. بدین ترتیب پرسشهایی مطرح میشود که پاسخ آنها، میتواند آموزش و مشارکت اهالی محل را به دنبال داشته باشد. پرسشهایی مانند: * اگر محله شما نیاز به کارهای عمرانی دارد، چگونه باید اقدام کنید؟ * اگر با گرانفروشی در محله برخوردکردید، چه اقدامی باید انجام دهید؟ * اگر رابطه خوبی با فرزندتان ندارید، مشکل از کجاست؟ * برای برطرف شدن آلودگیهای محیطی به کجا باید مراجعه کنیم؟ راهبردهای پایگاه سلامت اجتماعی بدین شرح است: * بهره بردن از گروههای داوطلب برای انجام فعالیتهای مشارکتی. * اکتفا نکردن به بودجه رسمی سازمان بهزیستی. * شناسایی راهکارهای جذب بودجه از ارگانها و نهادهای دولتی، غیردولتی و محلی. * گسترش ارائه خدمات پایگاه سلامت اجتماعی در راستای اطلاعرسانی و آموزش افراد. * آسانسازی فرایندهای مشارکتی. * جذب مشارکت مردم محله در تدوین، اجرا و همچنین ارزشیابی فعالیتهای پایگاه. * آموزش و رواج فعالیتهای مشارکتی. موارد بسیاری را میتوان از جمله اهداف پایگاه سلامت اجتماعی برشمرد. مواردی مانند: * بالاتر بردن کیفیت زندگی مردم محله. * افزایش سطح سلامت اجتماعی و روانی مردم محله. * پیشگیری از آسیبهای اجتماعی. * شناسایی ظرفیتها و منابع محلی و توسعه آنها. * توانمندسازی مردم محله و منطقه. * آسانسازی فرایندهای مشارکت مردم در امور اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی. * آسانسازی برقراری ارتباط با سازمانهای دولتی، غیردولتی و محلی. فعالیتهای پایگاه سلامت اجتماعی در زمینههای زیر است: 1- خدمات مشورتی و مددکاری که موارد مختلفی را در بر میگیرد: * ارائه خدمات مشاوره و مددکاری. * توزیع کتاب و جزوه در زمینههای مختلف. * برگزاری دورهها و کلاسهای آموزشی متناسب با نیازهای مردم هر محله. * تشکیل بانک اطلاعاتی از افراد و خانوادههای نیازمند پوششدهی و معرفی آنها به مراکز مربوطه. 2- خدمات حقوقی، قضایی و انتظامی شامل: * آموزش حقوق شهروندی از راه برگزاری کلاس و جزوههای آموزشی. * آموزش مردم درباره روشهای قانونی پرداختن به اقدامات اجتماعی. * بهرهگیری از حضور مشاوران حقوقی در پایگاه سلامت اجتماعی. * توزیع کتابها و جزوههای آموزشی در موارد مختلف. 3- خدمات اجتماعی شامل: * کاریابی و کارآفرینی. * پیگیری امور اجتماعی منطقه یا محله موردنظر. * آشنایی با مراکز اداری و خدماتی و جمعآوری اطلاعات درباره آنها. 4- خدمات آموزشی و اطلاعرسانی شامل: * برگزاری دورههای آموزشی در موارد مختلف. * آموزش از راه چاپ و نصب پوستر و توزیع بروشور. * آموزش از راه سخنرانی و نمایش فیلم و... 5- جمعآوری آمار و اطلاعات شامل: * فراهم کردن بانک اطلاعاتی مراجعهکنندگان. * آمادهسازی و تدوین بانک اطلاعاتی از مراکز مختلف موردنیاز. * ثبت اطلاعات نیازهای محلی. * همکاری در طرحهای تحقیقاتی.